01 July 2016

catatan kakak :)

Bismillah ...

Kali ni nak sembang sendiri, sepanjang hidup banyak benda aku terlepas pandang. Sebelum ni mana nak kisah sangat kalau orang bagi amanah. Well, aku tak pernah kisah. Dulu lah, senang lepa. Bila jaga nyawa ni baru perlahan faham, agak macamni lah susah bila orang jaga aku. ( sebab dulu tak selalu hidup dengan umi abi )

  Pengasuh. Itulah aku yang sejak dari tahun tahun yang lepas. Macam dah lekat sticky note kat dahi aku. Pantang nak lari tetap kena jadi pengasuh. Jaga adik sendiri lah, jaga anak oranglah. Kadang bukan nak cakap ape. Penat.
Nak hadap zillion perangai dorang yang macam macam. Menangislah, meraunglah. Yang nakallah, yang sengetlah. Yang tak reti bahasa pun saling tak kurang. Alhamdulillah, semua aku dah rasa sampai dapatlah penyakit stress tahap dewa. Hah ! gitu. Bayang bila dua tahun lepas kena hadap 16 orang baby sensorang. Mau patah riuk tulang belikat bila balik rumah. Sakitnya azablah sampai duduk menepek kat hospital, kat klinik.
Tapi macammana nak lari pun. Tetap bidang asuh mengasuh datang kat aku.

Nak cerita tak seronok banyak sangat,  tapi banyak juga cerita yang seronok. Bila tengok sorang sorang yang kau jaga besar depan mata walaupun bukan kau yang beranakkan dia. Seronok bila diorang mula belajar merangkak, berdiri, berlari. pandai nak bercakap. truthly , rasa tu nak cerita pun susah.

  Tak seronoknya ada dua je,
bila dorang meragam. Bila family dorang komen pasal anak dorang. itu tak seronok.
sebab tu bila kita jaga amanah orang, kalau kita anggap dorang adik, kena jaga macam adik.jaga betul betul. Kalau boleh jangan sampai apa apa jadi.
tak kisahlah dorang nak protes ke apa. yang penting kita jaga semaksima yang mungkin. Yang paling terbaik.

  Lagi satu soalan yang men'down'kan aku bila orang tanya. Lagi lagi ahli keluarga sendiri. Tak kisahlah pakcik makcik ke.
umur 21 tahun kerja ape ?

jadi pengasuh budak

eh ? muda lagi, kenapa tak kerja lain je . Banyak kerja macam lain. Jaga budak kan biasa orang tetua.  ( macam pula aku kisah )

aku cuma dapat jawab dengan senyuman. tak habis lagi dorang tanya pasal bayaran yang aku letakkan. Aku tak reti nak tekan orang, niat nak bantu. bila sebut mulalah bising. kenapa murah sangat, itu lah inilah.

Macamnilah jawapan yang selalu dorang jawab.

Takpe, sian kat orang.

sampailah dorang pun dah penat nak tanya soalan.

soalan aku ----

adakah jadi pengasuh ni suatu kerja yang merugikan ?

bukan ke kita jaga ahli syurga pahalanya banyak ?

so, nak pilih ape ? duit semata atau nak kumpul pahala ?


Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

Ana Maryam Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign